[기묘한 큐티]

[기묘한 큐티] 거룩하게 구별하여 떼어 놓는 일은 얼마나 고귀한 일인가 요10:36

Hasidic dance during the celebration of Hanukkah
Marevna (Marie Vorobieff) 1970

하물며 아버지께서 거룩하게 하사 세상에 보내신 자가 나는 하나님의 아들이라 하는 것으로 너희가 어찌 신성모독이라 하느냐 (요10:36)

“아버지께서 거룩하게 하사(the Father set apart as his very own, 하나님께서 자신의 것으로 구별하여)”와 “세상에 보내신” 구절은 하나님의 보냄을 받은 자로서 십자가에서 절정을 맞이하고 부활하여 영화롭게되는 예수님의 사역 전체를 가리킵니다.

동시에 수전절을 반영하는 구절이라고 볼 수도 있습니다. 수전절은 파괴된 성전을 다시 봉헌했던 것을 축하하는 날입니다. 유대인들은 파괴된 성전을 다시 거룩하게 구별(성별)하게 된 것을 기념하지만 제자들과 마찬가지로 성전이 예수님을 가리킨다는 것을 알지 못합니다.(요2:19-22)

하나님께서 특별한 일을 위해 어떤 것이나 어떤 사람을 따로 떼어 놓는 성별. 가장 결정적인 성별sanctification은 성육신 하시기 전 예수가 이미 사명을 수행하고 있었지만 오로지 그 사명을 위해 예수를 (세상에) 떼어 놓는 일입니다. 예수님은 이러한 방식으로 수전절을 먼저 이루고 성취하셨습니다.

본문에서는 암시적으로 나타나지만 다른 기념일들에 대한 내용을 통해 요한복음에 성취 모티브가 심화되어 나타납니다.(요6:4; 요7:21-24; 요7:37-38; 요8:12; 요19:31-37)

the clause whom the Father set apart as his very own (lit. ‘sanctified’, hagiazō; cf. notes on 17:17, 19) and sent into the world points to Jesus’ entire mission as the Father’s emissary, a mission culminating in the cross, resurrection and glorification. At the same time, it probably echoes the Feast of Dedication, which commemorates the sanctification of the temple after it had been desecrated. The Jews celebrate the sanctification of the temple, but they, like the disciples, remain unaware of the ways in which the temple points to Jesus (2:19–22), so that the really critical ‘sanctification’, the crucial act of setting something or someone aside for God’s exclusive use, was the setting aside of the pre-incarnate Son to the work of the mission on which he was even then engaged. In this way Jesus outstrips and fulfills this Feast as he has the others. If this reference is allusive, it is of a piece with the development of the fulfillment motif in connection with the other feasts (e.g. cf. notes on 6:4; 7:21–24, 37–38; 8:12; 19:31–37). – John(PNTC)

성부 성자 성령의 하나님은 인간을 구하기 위해 성자를 따로 떼어(성별하여) 인간을 위해 일하도록 했습니다. 그리고 우리에게도 일주일의 일부를, 소득의 일부를, 마음의 일부를 하나님과 이웃을 위해 성별하여 사용하기를 요청하십니다. 가진 것을 구별하여 나누는 것이 사랑입니다.

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